חישוב דמי מזונות

חישוב דמי מזונות

כאשר נכנסים אל תהליך הגירושין, גובה דמי המזונות הוא נעלם חשוב המשפיע רבות על שני בני הזוג וילדיהם. פעמים רבות, מנסים בני הזוג לעשות חישוב דמי מזונות ראשוני- אך ברגע האמת, הפסיקה שונה באופן מהותי מהחישוב אותו הם עשו. אנו ממליצים להימנע מניסיון חישוב דמי מזונות הילדים אשר עלול להביא למהפך? נפש וציפיות לא ריאליסטיות.

מי קובע את דמי המזונות?

חישוב דמי מזונות נעשה במסגרת הסכם גירושין בהסכמה בין הצדדים או ע”י שופט בית משפט במידה והצדדים לא מצליחים להגיע ביניהם להסכם. ישנם כמה פרמטרים המשפיעים על גובה דמי המזונות:

ההשפעה של גיל הילדים על חישוב דמי מזונות

ישנם הבדלים בחיוב מזונות כנגזרת של גיל הילדים. עד גיל 6 חזקת הגיל הרך קובעת כי משמורת הילדים נתונה לאימם, למעט במקרים בהם ההורים מסכימים ביניהם להעביר את משמורת הילדים אל האב או כאשר טובת הילד היא שלא להימצא במשמורת האם. עד גיל 6, אם כן, האב נושא במרבית דמי המזונות של הילדים. בנוסף, קיימים הבדלים עקרוניים בחקיקה בין גילאי 6-15 לבין גילאי 15-18 בקרב בני זוג יהודים (אם כי הבדלים אלה לרוב אינם משתקפים בפסיקה). בנוסף, מחויבים ההורים בדמי מזונות מופחתים מגיל 18 עד גיל 21.

צרכי הילדים: שני סוגים

החוק מבדיל בין צרכים בסיסיים של הילדים כגון מזון, משקה, מגורים, חינוך ומלבוש לבין מותרות מדין צדקה כגון חוגים, מסיבות ועוד. גובה דמי המזונות חייב לכסות לכל הפחות את מזונות החובה ולכל היותר מזונות מדין צדקה.

הבדלים בין הכנסות ההורים

בית המשפט בודק את הכנסתו של כל אחד מבני הזוג וקובע את דמי המזונות בהסתמך על הסכום שנותר בידי ההורה המשלם לצורך מחייתו. חשוב לדעת, עם זאת, שבית המשפט לוקח בחשבון מושג הנקרה “מיצוי פוטנציאל ההשתכרות” וקובע בחישוב דמי מזונות כי על ההורה המשלם לעבוד ככל יכולתו כדי לתמוך בילדיו. הורה שבוחר, לדוגמא, לעבוד בחצי משרה ללא סיבה רפואית או נפשית מספקת לתמות בכך יחויב ככל הנראה בתשלום מלא של דמי מזונות כאילו שעובד במשרה מלאה.

הסדרי משמורת

ככלל, ההורה אשר אצלו מבלים הילדים את מרבית זמנם ומרבית הוצאות המחיה עליו הוא המקבל את דמי המזונות, למעט במקרה בו פרנסתו גדולה באופן משמעותי מבן / בת זוגו. במקרים של משמורת משותפת כאשר הוצאות הילדים נחלקות בין ההורים באופן שווה, לעיתים למרות המשמורת המשותפת ההורה בעל ההכנסה הגדולה יותר עדיין יחויב בתשלום דמי מזונות, ללא קשר למגדר ההורה.

 

חייגו עכשיו