תסמונת ניכור הורי

עו''ד גירושין

תסמונת ניכור הורי היא תופעה קשה מאוד הקורית בעת גירושין, בה אחד ההורים מסית את ילדיו כנגד ההורה השני וגורם לניכור וניתוק ביניהם.

למה זה קורה?

ישנם זוגות המצליחים לעבור את הגירושין בצורה חלקה ונעימה. אולם רבים אחרים צוברים רגשות מורכבים וקשים כלפי בני זוגם. חלקם, בעת הגירושין, משתפים את הילדים בקשיים אלה ובקשיים הנובעים מתהליך הגירושין עצמו.

ילדים אלה נחשפים למידע קשה ולא מחמיא אודות אחד ההורים (או שתיהם), ועלולים לפתח תחושות קשות כלפי ההורה המושמץ עד כדי סירוב להיפגש איתם. לרוב, הניכור ייעשה ע”י ההורה המשמורן כלפי ההורה הלא-משמורן. זוהי תסמונת הניכור ההורי.

איך מונעים ניכור הורי?

מחקרים הראו שניכור הורי יכול להסב נזק פסיכולוגי משמעותי לילדים, ולכן חשוב למנוע ככל האפשר מהורה לפגוע בקשר בין הילדים לבין ההורה השני.

כדי למנוע את תסמונת הניכור ההורי, חשוב להימנע מלשתף את הילדים בסכסוכים ובקשיים בין ההורים. בני זוג בתהליך גירושין צריכים להבין שהילדים שלהם זקוקים לשני הוריו ואין זה עניינם לברור ולהחליט מי הצודק בסכסוך.

אולם, אם אתם ההורה הסובל תסמונת ניכור הורי, ישנם מספר כלים משפטיים הקיימים לבית המשפט כדי למנוע את הניכור. כלים אלה כוללים בעיקר קנסות ואכיפת הסדרי ראיה.

תסמונת ניכור ההורי – לפעמים זה גם ההפך

יש הורים המתנכרים לילדיהם אשר נעלמים לאחר הגירושין ואינם מקיימים את הסדרי הראייה. תופעה זו פוגעת בילדים מבחינה פסיכולוגית לא פחות מתסמונת הניכור ההורי.

כאשר אחד ההורים מפספס את ימי הראייה ומתנכר לילדיו, ניתן לפנות לבית המשפט ולהטיל עליו קנסות או לאיים בהגדלת המזונות ילדים אם הוא לא מקיים את הסדרי הראייה.

אל תעשו את זה לעצמכם

הורים כועסים המשתפים את ילדיהם בקשיי הגירושין ומסיתים כנגד ההורה השני פוגעים קודם כל בילדיהם, ואז בעצמם. מעבר לכך שילדיהם עלולים לאבד הורה, עם כל המשתמע מכך, בית המשפט עלול להטיל עליכן קנסות קשים ובמקרים מסוימים, אף להעביר את המשמורת ילדים אל ההורה השני.

עו”ד אילונה אסטיס עו”ד גירושין היא מומחית בדיני משפחה ובעלת ניסיון רב בייצוג בתיקי גירושין

משרדנו עוסק בתחום דיני משפחה וגירושין. כל אחד מלקוחות המשרד זוכה ליחס מסור במטרה להגיע לתוצאה הטובה ביותר עבורו. אנו מביאים איתנו ידע מקצועי רב ומקיף וניסיון רב שנים ופועלים בשקיפות מלאה מול הלקוחות.

חייגו עכשיו